گروه معماری بهسان

انجام پروژه های معماری و دانشجویی آموزش نرم افزارهای مرتبط

گروه معماری بهسان

انجام پروژه های معماری و دانشجویی آموزش نرم افزارهای مرتبط

معماری غرب

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴ ق.ظ

vsn0_معماری-غرب-ریشه-و-مفاهیم-امیر-بانی-مسعود.jpg

عنوان کتاب:

معماری غرب، ریشه­ها و مفاهیم 

نویسنده: امیر بانی مسعود

 ناشر‌: نشر هنر معماری قرن

 چاپ اول‌: بهار 1389

 چاپ‌: ابیانه

 تولید آتلیه­ مؤسسه­ فرهنگی - هنری هنر معماری قرن

             کتاب معماری غرب، ریشه­ها و مفاهیم می‌کوشد تا با شرحی ساده و روان داستان شکل‌گیری معماری غرب را از عهد باستان تا عصر کنونی و با تأکید بر خاستگاه‌ها، اندیشه‌ها و گرایش‌های گوناگون بازگو نماید. موضوع این کتاب عمدتاً درباره‌ی معماری اروپا است؛ لیکن به معماری آمریکا تا آن‌جا که در تفکر و فرهنگ غرب مشارکت داشته‌ نیز مربوط می‌شود. کتاب حاضر متناسب با موضوعات بیان­شده در هفت بخش و در بیست و هفت فصل تنظیم شده است. در بخش اول خاستگاه‌های معماری غرب مورد بررسی قرار گرفته است، که در اصل مقدمه‌ا‌ی بر شکل‌گیری معماری غرب هستند. از آن‌جایی که فهم تمدن غرب بدون بررسی تمدن­های تأثیرگذار، به­خصوص بین­النهرین و مصر، امکان­پذیر نیست و یا لااقل نمی­توان به عمق مفاهیم معماری آن پی برد، در این بخش تمدن‌های بین‌النهرین و مصر با تأکید بر بستر اجتماعی و تأثیر آن در شکل‌گیری معماری غرب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در بخش دوم که با عنوان "جهان باستان" نام‌گذاری شده است. تمدن‌های کْرِته، موکِنای، یونان، اِتروریا، و روم از زاویه‌ی معماری ساختمان‌ها و نحوه‌ی تأثیرگذاری آن‌ها بر هم مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم اختصاص به معماری قرون وسطی دارد که در آن معماری‌های صدر مسیحیت، بیزانس، پیش‌رمانسک (کارولَنْژی و اُتونی)، رمانسک و گوتیک بررسی شده است. بخش چهارم، با عنوان خردگرایی در معماری، به رنسانس، باروک، میراث رنسانس (روشنگری، نئوکلاسیسیسم، و مدرسه‌ی هنرهای زیبای پاریس)، تکنولوژی جدید (انقلاب صنعتی و وِرک‌بوند) و مکتب شیکاگو اختصاص یافته است و در آن معماری این دوران از نظر مباحث نظری و نحوه‌ی تأثیرگذاری آن در معماری مورد بررسی قرار گرفته است. بخش پنجم، در برگیرنده‌ی تحولاتی است که ریشه در رمانتیسم دارند و در آن به باغ و باغ‌آرایی در انگلستان، نئوگوتیک، صنایع و حِرف، آرْ نووُ، اکسپرسیونیسم و ارگانیک (کارهای فرانک لوید رایت و آلوار آلتو) پرداخته می‌شود. بخش ششم به معماری مدرن می‌پردازد، که با بررسی خاستگاه‌های هنری آن (فوتوریسم، کُنستروکتیویسم، دِه استَیْل و باؤهاؤس)، معماری مدرنیسم (کارهای آدولف لوس، لوکوربوزیه، لودویگ میس وان در روهه و لویی کان) و میراث آن (سیام، سبک بین‌المللی، مینیمالیسم و های ­ـ ­تِک) مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت، بخش آخر کتاب، که به معماری بعد از 1960 اختصاص یافته است، به بررسی جنبش‌های هنری و فکری پست‌مدرنیسم، نئوکلاسیک، دیکانستراکشن، اکو ـ­ تِک، نئومدرن و سوپرمدرن با تأکید بر کارهای ساخته‌ی معماران اروپایی و آمریکایی می‌پردازد.


  • behsan sazeh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی